|
|
Egyre több a banki kintlévőség - Programozott behajtás
(2004.08.10)
Nemrégiben jelent meg a GfK Piackutató felmérése a hazai lakosság
megtakarítási szokásairól, melyből kiderült, hogy a tartalékolási
hajlandóság más európai országokhoz képest nálunk sokkal alacsonyabb.
A Magyar Nemzeti Bank jelentése szerint pedig a háztartások az idei
első félévben közel 132 milliárd forinttal nagyobb hitelt vettek
fel, mint amennyi pénzt betétbe helyeztek. Banki szempontból tehát
egyértelműen növekszik az eladósodás. Ha ehhez hozzátesszük, hogy
ennek mértéke megtöbbszöröződött az elmúlt években, akkor könnyű
levonni a következtetést: a különböző, lakossági hitelezéssel és
megtakarítási lehetőségekkel egyaránt foglalkozó bankok kintlévősége
dinamikusan növekszik. Ez pedig azzal is együtt jár, hogy kintlévőségeiket
talán minden eddiginél következetesebben kell beszedniük.
A közelmúltban látott napvilágot a GfK Piackutató Intézet felmérése,
melyből kiderül, hogy a magyar lakosság megtakarítási hajlandósága
igen alacsony más európai országokéhoz viszonyítva, és ez az érték
a tavalyi évhez képest az idén sem látszik változni. A megtakarítások
szerkezete, összetétele is sajátos. Első helyen a rövid távú bankbetétek
állnak, és jelentős a hosszú távú, biztosítás jellegű befektetések
aránya, míg részvényekben, vagy más, középtávú papírokban a lakosság
elenyésző része gondolkodik.
Ugyanakkor tudható, hogy az ország lakosságának jelentős része a
korábbinál sokkal szívesebben vesz fel különböző, kisebb-nagyobb
összegű hiteleket, zömmel több éves lejáratra. Ezt bizonyítja az,
hogy a háztartások az idei első félévben közel 132 milliárd forinttal
nagyobb hitelt vettek fel, mint amennyi pénzt betétbe helyeztek
- derül ki a jegybank legfrissebb adataiból. Ez az adat a fenti
felmérés fényében többek között azt is jelenti, hogy a bankok kintlévőségei
jelentősen növekszenek, míg a megtakarítások alacsony hányada miatt
a letétbe helyezett összeg alacsony marad. Ezt a helyzetet a pénzintézetek
csak úgy tudják megnyugtatóan kezelni, ha még az eddigieknél is
nagyobb figyelmet fordítanak beszedési tevékenységükre.
A nagyszámú hitelek tömegszerű nyomon követéséhez ma az egyedüli
megoldás a megfelelő szoftverek alkalmazása. Ezek a programok naprakészen
követik a jogszabályokat, egyszerűsítik az üzemeltetési feladatokat,
csökkentik az élőmunka igényt és ellenőrizhető folyamattá alakítják
a behajtásokat. Vagyis e tevékenység jórészt automatizálódik, így
a költségek folyamatos csökkenése mellett a pénzintézetek hatékonysága
mégis növekedni tud.
Porcsalmy Imre, a banki szoftverek fejlesztésével foglalkozó Vemsoft
Kft. ügyvezető igazgatója kifejtette, egy követelés behajtásának
megvan a maga jogszabályokkal meghatározott folyamata. A hitelkövető
szoftver a követelést folyamatosan figyeli, és automatikusan megteszi,
vagy az ügyintéző számára felajánlja a behajtás érdekében a megfelelő
lépéseket. Időben elkészíti a szükséges leveleket, ha van e-mail-es
kapcsolat, kiküldi azokat, de egy call-centerrel összekötve fel
is hívja az ügyfeleket, ha arra van szükség. Emellett számon tartja
az ügyfelektől beérkező válaszreakciókat, esetleges ígéretekben
megadott határidőket. Végső esetben pedig a követeléseket átadja
peres behajtásra. Ezt az egész ügymenetet a hatályos joszabályok
alapján hajtja végre, amely a megrendelő igényeihez, üzletpolitikájához,
és az ügyfélhez igazítva lehet szigorúbb, vagy akár lazább is. Például
ha egy bank a jelentésben azt látja, hogy a hitelfelvevők bizonyos
százaléka a lejárat előtt pár nappal még nem teljesített, megbecsülheti
azt is, hogy mekkora összeg nem folyik majd be határidőre. Ez esetben
megfelelő tartalékot, forrást tud képezni az áthidalásra.
A kintlévőség kezelés és követelésbehajtás költségeinek leszorítása
egyébként nem csak a pénzintézetnek, hanem az adósnak is érdeke,
hiszen minél hatékonyabban működik egy ilyen rendszer, annál olcsóbbak
lehetnek a hitelek, hiszen a járulékos adminisztrációs költség is
csökken. A számítógépes rendszerrel nem szükséges magasan kvalifikált,
jól fizetett szakértők hosszú évekig tartó trenírozása és tömeges
alkalmazása, mivel a feladatokat rövid betanítás után, kevesebb
számú, gimnáziumi érettségivel rendelkező ügyintéző is kiválóan
el tudja látni.
Természetesen - teszi hozzá Porcsalmy Imre - egy ilyen, követelés
behajtást segítő, úgynevezett CRM rendszert csak olyan cégeknek
érdemes üzemeltetni, amelyeknek több száz nyilvántartandó követelése
van, hiszen addig egy pénzügyes szakember is el tudja végezni a
munkát. Azonban egy nagyobb követelésállománynál már az, hogy a
felszólítások időben kimenjenek, elég fontos indok lehet egy ilyen
rendszert üzembe állítására. A több kirendeltséggel, vagy telephellyel
működő vállalatoknál, ahol központilag kell kezelni az adatokat,
még ennél is többre, a legkorszerűbb, három rétegű alkalmazások
bevezetésére lehet szükség.
A fenti, a megtakarítások és hitelfelvételek összevetéséből kialakuló
kép egyértelműen kedvezőtlen mind a magánemberek, mind a bankszektor
számára, akiknek ráadásul mindent meg kell tenniük a beszedések
hatékonyságának növelésére. Látni kell azt is, hogy a nagymértékű
eladósodás, a "carpe diem" szemlélet a nemzetgazdaságnak
hosszú távon nem valószínű, hogy használ.
További információ:
Fridrik Edit
Gold Communications Kft.
Tel.: 279 0722, (30) 971 5503
Fax: 365-1193
edit.fridrik@goldcomm.hu
Vissza
a HÍREK oldalra
|
|